Wednesday, November 19, 2014

Musim cuti sekolah bakal tiba beberapa hari lagi. Aktiviti yang sinonim dengan uti sekolah adalah majlis perkahwinan dan percutian.

Tapi entry ini nak cerita tentang majlis perkahwinan.

Mana tahu entry ini akan membantu bakal pengantin menamatkan zaman bujang mereka pada musim persekolahan akan datang ini.

Entry ini akan kongsikan contoh pengiraan bajet kahwin dengan modal RM5k sahaja. Ya, 5k sahaja. Memang tight nak kira bajet sekecil ini.

Tapi tak mustahil.


Memang pening kalau memikirkan bab bajet. Hal kewangan.

Maklumlah, bukan semua kita ada bajet berkepuk-kepuk. Ada orang bajet berbelas ribu, ada berpuluh ribu malah ada juga yang beratus ribu.

Tapi kalau bajet tak besar, maka perlulah ukur baju di badan sendiri. Buat ikut kemampuan diri dan keluarga.

Jangan sampai berhutang dan kelak akan membebankan diri dan pasangan.

Kalau bajet terhad nie yang kena kira sebaik-baiknya agar majlis berjalan lancar dan meriah.

Jom kita kira bajet kahwin dengan duit sebanyak RM5,000 sahaja.

1. Mas Kahwin (Sebelah Perempuan Shj)

Berbeza mengikut negeri dan perlulah ikut keperluan negeri. Tak perlu nak lebih-lebih.

Ikut apa yang perlu sahaja. Boleh rujuk pejabat agama Islam di negeri masing-masing.

Anggaran Maksimum: RM300.

2. Hantaran

Buat ala kadar untuk lengkap kan syarat. Buatlah 3 dibalas 5 pun dah cukup.

Jangan sampai 19 balas 21 pulak. Melampau sangat tu.

Anggaran Maksimum: RM500.

3. Cincin

Perlu ada untuk hadiah kepada pengantin perempuan.

Tak perlu mahal-mahal. Cukup buat tanda sahaja. Nanti dah ada duit baru beli rantai sebesar rantai motor pun tak apa.

Anggaran Maksimum: RM500

4. Baju dan Persalinan

Gunakan baju yang sama, nikah dan sanding. Lagi jimat. Bukan tujuan buat majlis kahwin untuk tayang baju.

Tujuan majlis untuk mewar-warkan kita dah kahwin.

Anggaran Maksimum: RM500 sepasang.

5. Jamuan Makan

Kalau bajet sikit, tak perlulah nak order katering. Kos akan jadi tinggi.

Lebih baik masak secara gotong-royong. Memang menjimatkan.

Menu pula tak perlu gah sangat. Buat menu masakan kampung lagi tetamu suka.

Dan masak untuk jemputan lebih kurang 400 ke 500 orang dah cukup. Tak perlu jemputan sampai 1000 orang.

Anggaran kos:
Ayam 30ekor = RM500
Beras 5 beg 10kg = RM130
Barang-barang lain: RM300
Sewa Barang Surau: RM200
Lain-lain: RM370
Jumlah kasar: RM1500 (untuk jumlah tetamu 400 - 500 orang)

6. Khemah

Cukup sekadar khemah untuk tetamu makan dan meja makan pengantin.

4 khemah untuk tetamu 400 ke 500 orang sudah memadai.

Anggaran Kos: RM250x4=RM1,000.

7. Door Gift

Bajet dalam RM1 per biji.

Anggaran kos: RM500

8. Kad Kahwin.

Buat yang paling simple atau boleh print sendiri. Lagi murah.

Anggaran kos maksimum: RM200

Jumlah Penuh: RM5,000.

Kan mudah, siapa kata bajet sikit tak boleh buat majlisnya.

Buat ikut kemampuan, jangan ikut keinginan.

Tak perlu nak ikut trend sangat. Lepaskan yang wajib dan yang penting anda sudah sah sebagai suami dan isteri.

Itu yang dituntut agama.

Jika bajet lebih, barula buat lebih meriah.

Sekian.

p/s: Sebarang pertanyaan boleh ajukan di ruang komen.
P/S: Pengiraan ini adalah contoh sahaja, boleh diubah ikut kesesuaian anda masing masing.

Iklan Berbayar:
1. Pakej Katering Murah dan Jimat
2. Khidmat Nasihat Untuk Merancang
3. Strategi Cepat Kahwin dan Kaya Lepas Kahwin

Sumber: Ada 5k Pun Boleh Kahwin

Tagged: , , ,

2 comments :

  1. maaf la tanya, sekarang ni susah sikit kalau nk gna gotong royong sb nti kna bg upah plk, mcm xsesuai klu xbg upah utk yg mmbuat kja tu, so klu kaedah katering tu masih dalam bajet rm5k x??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau kaedah katering, memang takkan dapat dengan bajet RM5k tu.

      Kalau katering, at least kena ada bajet RM10K.

      Baru lepas untuk majlis penuh. Itu pun bukan utk 1000 jemputan.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Get this widget